Film Analizi Programı

Ayrıntılı Bilgi:

Film izlemeyi seviyor musunuz? İyi bir film izleyicisi olduğunuzu düşünüyor musunuz? Film Analizi kursumuzda, 8 hafta boyunca öğrencilerimiz her hafta belirli akımlardan örnek filmleri izleyerek, bu filmlerin nasıl analiz edileceğini, bu filmlerin ve akımların arka planında neler olduğunu öğreniyorlar! İlk haftanın sonundan itibaren öğrenciler, önümüzdeki hafta için belirlenen filmlerden birini izliyorlar ve kronolojik olarak Türk ve dünya sineması klasiklerini analiz ediyorlar. Böylece yönetmen, senarist olmak isteyen öğrencilerimiz, daha iyi bir sinema izleyicisi oluyorlar ve gelecek projelerinde bu teorik bilgilerden yararlanıyorlar. Ayrıca film izlemeyi seven tüm sinefiller de film okumanın önemini anlıyorlar. İyi bir film izleyicisi olmak isteyen herkesi bekliyoruz.

Film Analizi 1

1.Hafta:

Bir Film Nasıl Okunur?

Bir Filmi Değerlendirirken Nelere Dikkat Edilir?

2.Hafta: Robert Wiene – Dr. Caligari’nin Muayenehanesi (Das Cabinet des Dr. Caligari, 1920)

Alman Dışavurumculuğu

Akımlar ve Diğer Sanatlarla Sinemanın Etkileşimi

3.Hafta: Orson Welles – Yurttaş Kane (Citizen Kane, 1941)

Alan Derinliği

Kamera Hareketlerinin İşlevi

4.Hafta: Roberto Rossellini – Roma Açık Şehir (Roma, Citta Aperta, 1945)

İtalyan Yeni Gerçekçiliği

5.Hafta: Jean Luc Godard – Hayatını Yaşamak (Vivre Sa Vie, 1962)

Fransız Yeni Dalgası

Modern Sinemanın Doğuşu (Özdeşleşme – Yabancılaşma Karşıtlığı)

Auteur Kuramı ve Önemi

6.Hafta: Steven Spielberg – Jaws, 1975

Yeni Hollywood Sineması

İdeoloji ve Alt Metin Analizi

7.Hafta: Quentin Tarantino – Kill Bill, 2003-04

Postmodern Anlatı ve Türlerin İç İçe Geçmesi

8.Hafta: Semih Kaplanoğlu – Süt, 2008

Yeni Türkiye Sineması

Sinemada Metafizik Olanı Görünür Kılma

Film Analizi 2: Yönetmen Sineması

Film Analizi 2 atölyesi kapsamında, her hafta sinema tarihine yön vermiş, her biri bugün “usta” olarak kabul edilen auteur yönetmenler ve filmleri ele alınıyor. Sinema tarihi boyunca akımlara, yönelimlere ve konjonktürel eğilimlere karşın, ilk filmlerinden itibaren kendi sinema algılarını oluşturan ve kariyerleri boyunca bunu tutarlı bir şekilde ortaya koymayı başarabilen yönetmenlerin yarattıkları sinemasal evrenlerde keyifli bir gezintiye çıkılıyor.

1. Hafta: Alfred Hitchcock

Gerilim sinemasının tartışmasız en önemli yönetmeni olarak kabul edilen Alfred Hitchcock sineması hangi dönemlere ayrılır, her dönemde baskın tema ve biçimsel özellikler nelerdir, Hitchcockyen gerilim nasıl oluşturulur, McGuffin nedir ve Hitchcock filmlerinde nasıl bir işleve sahiptir… Bu ve buna benzer sorular peşinden gidilerek, Hitchcock sinemasını yakından tanıyacağız.

2. Hafta: Luis Bunuel

Hem gerçeküstücülüğün hem de politik sinemanın en önemli figürlerinden… Pek çok filmi sansür engeline takılan, film çekmek için farklı ülkelerde mekik dokumak zorunda kalan sinema tarihinin en kışkırtıcı figürlerinden biri Luis Bunuel. Yönetmenin sinemasının belirgin dönemleri, baskın temaları, gerçeküstücülük ve Freud’la ilişkisi, rüya ve gerçeklik arasında kurduğu ince çizgi ve sinemasındaki politik damar… Bunuel’i daha yakından tanımaya hazır mısınız?

3. Hafta: Ingmar Bergman

Sinema tarihindeki panteonun en üstündeki isimlerden, bütün çağdaşları üzerinde etkisi olan, sinemaya meta düzeyinden çıkarıp içsel bir sorgulama sürecine dönüştüren ve sinemaya felsefi bir derinlik katan Ingmar Bergman… Yönetmenin çocukluğundan, tiyatroyla olan ilişkisine, sinemasındaki metafizik unsurlara, Tanrı’yı ve inancı sorgulayışına dek Bergman sinemasının derinliklerinde felsefi bir yolculuğa çıkıyoruz.

4. Hafta: Andrei Tarkovski

Sovyetler Birliği’nin en önemli yönetmeni, kendisinden sonraki her yönetmenin kendisiyle kıyaslandığı, hiçbir filminin kopyalanamadığı, tamamen kendine has ve benzersiz bir sanatçı… Andrei Tarkovski’nin sinemasında temel izlekler nelerdir, filmleri nasıl okunmalıdır, filmlerini bu kadar etkileyici kılan unsurlar nelerdir?

5. Hafta: Akira Kurosawa

Batı’nın “En Doğulu” Doğu’nun ise “En Batılı” yönetmeni olarak kabul edilen Akira Kurosawa sinemasının dönemleri, yönetmenin beslendiği kaynaklar ve sinemasını oluşturan temel öğelere bakıyoruz.

6. Hafta: Krzysztof Kieslowski

Sadece Polonya’nın değil, Avrupa sinemasının da en önemli yönetmenlerinden biri Kieslowski… Kieslowski sinemasının temel motifleri, yönetmenin kaderciliği, karakterlerinin inanç sorgulaması gibi belirgin başlıkları büyüleyici bir sinematografik yolculuk eşliğinde araştırıyoruz.

7. Hafta: David Lynch

Dünya sinemasının en çarpıcı yönetmenlerinden David Lynch’in bilinçaltına bir yolculuğa çıkıyoruz. Sinemayı nasıl algılıyor, filmlerinde herkesi şaşırtan noktalar neler ve Lynch sineması modern sinemada nerede duruyor? Bu gibi sorulara cevap arıyoruz.

8. Hafta: Abbas Kiarostami

İran sinemasının en kayda değer yönetmenlerinden biri Abbas Kiarostami… Aynı zamanda Godard’a göre “yeni bir sinema” anlayışının da en başarılı örneği… Batının keşfettiği bir formu Doğu’ya özgün bir bakışla yeniden şekillendiren Kiarostami’nin sinemasına bir bakış atıyoruz.

Film Analizi 3: Sinema Yazarlığı

Film Analizi 1’de sinema tarihi, Film Analizi 2’de auteur yönetmenlerin sinema ve estetik tercihleri hakkında detaylı bilgi sahibi olan sinemaseverler bir sonraki aşamada edindikleri bilgileri pratiğe dökme imkanına kavuşuyor. Film Analizi 3’de dört haftalık bir eğitim programı çerçevesinde sinemaseverler seçilen filmler ve yönetmenler çerçevesinde film eleştirisi yazıyorlar.

1. Hafta:

Film Eleştirisi Nedir?

Film Eleştirisi Nasıl Yazılır?

Film Eleştirisi’nde Temel Kuramlar

2. Hafta:

(Kararlaştırılan Bir Film Hakkında Yazılan)

Eleştiri Yazılarının Okunması ve Tartışılması

3. Hafta:

(Kararlaştırılan Bir Film Hakkında Yazılan)

Eleştiri Yazılarının Okunması ve Tartışılması

4. Hafta:

(Kararlaştırılan Filmler Hakkında Yazılan)

Karşılaştırmalı Film Eleştirilerinin Okunması ve Tartışılması